Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną – Tanya Valko. Recenzja

Książka „Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną” Tanyi Valko udowadnia,  jak wielka jest głupota kobiet, kiedy w grę wchodzi troska o ciało. Troska źle pojmowana.

Zrob.mnie.mlodsza.zrob.mnie.pieknaOperacje plastyczne pod wpływem impulsu. Pogoń za młodością, która ucieka. Walka z własnym ciałem, upływem czasu i wszystkimi zmianami, jakie niesie w sposób naturalny. Bohaterki książki „Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną” to świetnie sportretowane kobiety, które usilnie próbują z tym wszystkim walczyć.

Spodziewałam się, że Tanya Valko zaserwuje lekturę o wiele mocniejszą, ale tak się nie stało. Lekkiej wersji wcale nie brak jednak sytuacji skrajnie głupich i nieodpowiedzialnych wraz z ich wszystkimi konsekwencjami, o których niestety myśli się po fakcie, kiedy jest już za późno. Autorka świetnie obnaża dylematy kobiet, które nie radzą sobie ze zmieniającym się ciałem. Tylko czy operacja plastyczna to skuteczne remedium na bolączki duszy? Zwłaszcza, że jej skutki bywają opłakane. A nieudane operacje plastyczne mogą okazać się znacznie większym problemem niż zmarszczki.

Książka „Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną” pokazuje, że decyzję o znacznej ingerencji we własne ciało można podjąć tak spontanicznie, jakby dotyczyła ona tego, co mamy zjeść na śniadanie. To przerażające tym bardziej, że Tanya Valko nie serwuje fikcji literackiej. To, czego jesteśmy świadkami w trakcie lektury, naprawdę się zdarzyło. I świadomość tego nieco uderza w emocjonalne czytelnicze struny.

Choć książka „Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną” koncentruje się na operacjach plastycznych i rozmaitych sposobach walki z czasem, to nie są to tematy dominujące na tyle, by przejść obojętnie obok innych. A jest ich tutaj całkiem sporo. Tanya Valko uwikłała swoje bohaterki w rozmaite problemy emocjonalne i rodzinne. I nie są one wcale lekkiego kalibru. Kobiety stoją na rozmaitych życiowych zakrętach, z których próbują się wydostać czasem w bardzo rozpaczliwy sposób. Jedynie, sprawdzona babska przyjaźń zdaje się tu być pewną ostoją. Czy to wystarczy? Warto się przekonać.

Tanya Valko, „Zrób mnie młodszą, zrób mnie piękną”, Prószyński i S-ka, Warszawa 2013

Posted on 7 października 2013, in Recenzje książek and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

