Dobrze, że jesteś – Monika Sawicka. Recenzja

Swawola literacka to jest to, co lubię. Monika Sawicka nie bała się spuścić języka nieco ze smyczy i tym samym wyjść poza schemat polskiej powieści obyczajowej. Jeśli literatura kobieca ma mieć takie oblicze, to ja jestem zachwycona.

Książka Dobrze, że jesteśZa banalną okładką i jeszcze bardziej banalnym tytułem („Dobrze, że jesteś”) kryje się narracja, która uderza emocjonalnie i zaskakuje sposobem kreacji. Monika Sawicka udowadnia, że polska literatura obyczajowa dla kobiet może być oryginalna. Co więcej, może trafić również do mężczyzn. I mam nadzieję, że tak się stanie.

Nie sposób opisać wszystkich emocji towarzyszących lekturze książki „Dobrze, że jesteś”. Wszystko to za sprawą tematyki poruszonej przez autorkę. Niby nic odkrywczego – alkohol, przemoc domowa, wewnętrzne kryzysy utrudniające normalne funkcjonowanie. Ale ta spirala problemów została tutaj podkręcona, bo Kornelia – główna bohaterka nie dość, że ma osobowość borderline, to jeszcze mocno obnaża cechy DDA. Czasem miałam wrażenie, że dosłownie weszłam do jej głowy. I zlękłam się. Tak pisze Monika Sawicka!

Książka „Dobrze, że jesteś” to dla mnie pewne novum, w tym co oferuje polska literatura dla kobiet. Miłe zaskoczenie pod względem formy podania fabuły. Specyficzne rozbicie narracji może dekoncentrować, ale w rzeczywistości jedynie uwypukla mechanizmy w oparciu, o które funkcjonuje główna bohaterka.

Książka „Dobrze, że jesteś” to trochę wiwisekcja zlęknionej duszy, ale też studium życia z piętnem i złymi doświadczeniami. Mocno niepokojąca i wysmakowana literacko. Swoisty miszmasz gatunków, emocjonalny kocioł i w efekcie ogromna siła rażenia. Pozostaje tylko chcieć więcej takich treści.

Monika Sawicka, „Dobrze, że jesteś”, Replika 2015

Posted on 8 grudnia 2015, in Recenzje książek and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 Komentarze.

  1. Dziękuję za niezwykle zrozumienie☺.nie bylo latwo napisac Dobrze,ze jesteś.czułam,ze nie jest to pozycja dla kazdego.immanentnie czułam.ale wierze,ze wielu poprzestawia w glowach.
    Caluję.

  1. Pingback: Mimo wszystko – Monika Sawicka. Recenzja | Książki na czasie

Skomentuj

